mandag 5. september 2011

Min oppfordring om økologi til Tine












Etter flere dager på Steinkjer, nærmere bestemt Bjerkem gård uke 34, følte jeg meg priviligert. 3 dager med økologisk mat av beste kvalitet.


Forventningen til ekstra god Norvegia var tilstede når jeg skulle avslutte frokosten med noen skiver økologisk ost.

Hvorfor ble det ikke noen god smaksopplevelse?

Når man benytter de beste råvarene - altså økologiske, har jeg en forventning til at økologiske produkter smaker bedre enn konvensjonelle produkter. Skal man få gode produkter kreves det også riktig råvarebehandling. Her mener jeg Tine har bommet på sin Norvegia. Man tar HELT NATURLIG melk og yster i et anlegg som tilpasset for store volum. I tillegg lages osten med en teknologi som er laget for å få skorpefri ost. HELT NATURLIG økologisk melk fortjener den beste råvarebehandling og stolteste meierikompetanse.

Min oppfordring er at Tine lager en ost etter god gammel resept - med skorpe og lang modning!

Jeg benytter begrepet HELT NATURLIG. Det har sin bakgrunn fra Jakob Bjerkem's velkomstord på samling uke 34: "Her har det vært gårdsdrift i 2000 år. I 1930 år har det vært drevet økologisk drift her på gården. Nå driver vi naturlig igjen".

For meg blir det enkelt å beskrive hva som er HELT NATURLIG melk etter Jakob's ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar