fredag 30. september 2011

Jeg fikk et svært interessant spørsmål fra en kunde:

Hei! Jeg lurer på om produktene deres tolereres bedre av de som har melkePROTEIN allergi. Forutsatt at de tåler noe protein. Tenker spesielt på ost og yoghurt da det ofte gjelder barn. i tillegg lurer jeg på rømmen deres om den også kan tåles bedre. Har fremgangsmåten med lavpasteurisering en fordel i denne sammenheng?Mvh Mette



Rørosmeieriet benytter lavpasteurisering (72°C i 15 sek) og ikke homogenisering på alle våre produkter. Vi ønsker å påvirke melka minst mulig for at kvaliteten skal bli høyest. Jeg mener vi er eneste produsent av syrnede produkter med lavpast. i Norge. Det vanlige er å benytte 95°C (høypasteurisering). Melkeproteiner denaturerer (folder seg ut) ved 95°.

Mange har fortalt at de tåler Økologisk Tjukkmjølk fra Røros men ikke andre syrnede produkter. Kan lavpasteurisering være årsaken?
Jeg vil gjerne vite mer om dette emnet. Påvirkes ernæring av melkeproteinene når de er "skadet" av høy temperatur?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar